Hva er local campaigns?

Den 10. Juli 2018 lanserte Google en helt ny kampanjetype med navnet “Local campaigns (på norsk: google ads lokale kampanjer)” som fokuserer på å drive butikkbesøk inn til de lokale butikkene. Kampanjetypen, som nå også er tilgjengelig i Norge, har annonser som er synlige på tvers av Google sine annonseformater – Søk, Display, YouTube, Place pages og Maps.

Ved hjelp av avansert maskinlæring vil annonseplasseringen og optimaliseringen for local campaigns foregå automatisk basert på det som gir best effekt i butikk, i tillegg til å maksimere antall butikkbesøk. Det eneste du trenger å gjøre er å koble Google My business til Google ads, laste opp noen ulike annonseformater (displaybanner, YouTubefilm, tekst til søkeannonser og logo) Deretter legger du inn verdien på hvert butikkbesøk, så vil Google gjøre resten for at du skal få flere kunder til dine fysiske butikker.

Signaler som brukes for å optimalisere mot butikkbesøk.

Sammen med de nye rapporteringsmulighetene kan man optimalisere enda bedre for butikkbesøk.

Per store report.

    • Dette er en rapport som viser data for hver enkelt butikk. Blant dataene man får i denne rapporten er hvor mange butikkbesøk Google ads har ført til for hver av de fysiske butikkene, hvor mange som har trykt på ring butikken eller veibeskrivelse etter å ha trykket på en annonse.
  • Du finner rapporten under locations- geographic report – per store report.

Rapport på demografi, alder og kjønn for de som har besøkt en av dine fysiske butikker.

  • Denne rapporten lager du i Google ads interfacen sin egen rapportering og tilpassede rapporter.

Rapport på hvor lang tid det tar fra et annonseklikk til et butikkbesøk har skjedd.

    • Denne rapporten finner du under segment – conversions – days to conversion.
  • Med denne rapporten får du innsikt på hvor lang tid du må vente før man analyserer store visits/ offline tall.

Hva skal til for at jeg kan kjøre local campaigns?

For å kunne kjøre local campaigns kreves det at kontoen dette settes opp i allerede har store visits på plass. Minimum kampanjelengde er 30 dager med et dagsbudsjett på 10 000 kr. I tillegg til ulike annonseformater (display banner, YouTube film, tekst til søkeannonser og logo) må man ha minimum 20 fysiske butikker.

PS. I det du skal regne ut effekten av kampanjen i etterkant er det viktig at du husker på konverteringsvinduet du har satt. Er dette på 30 dager er det derfor viktig å vurdere resultatene 30 dager etter kampanjeslutt.

Kilde
Local campaigns
About store visit conversions