Hva er local inventory ads?

Local inventory ads (på norsk annonser for varelager i butikk) er Google annonser som er utformet for å  fremme varelageret i fysisk butikk i tillegg til informasjon om butikken. Brukere som er i nærheten av dine fysiske butikker og som søker på produkter i det lokale varesortiment vil få opp dine annonser med produktbilde og butikkinformasjon til nærmeste butikk. Når en bruker klikker på annonsen blir de sendt til informasjonsside eid av Google for din butikk hvor de blant annet kan se produktets tilgjengelighet, avstand til butikk, informasjon om åpningstider og veibeskrivelse.

Hva skal til for at jeg får local inventory ads?

For å få lov til å ta i bruk disse annonsene må man overholde de fleste retningslinjene for shopping unntatt kravet om å ha en nettbasert betalingsløsning og informasjon om frakt. Dette på grunn av at kjøp og henting av varer foregår i fysisk butikk og ikke på nett. I tillegg til dette krever det at du at du har en fysisk butikk. Flere av tilleggskravene kan du lese mer om her.

For å sette opp local campaigns trenger du følgende:

    • Google My Business linked til bedriftens Google Ads konto
    • Google Merchant Center linked til bedriftens Google Ads konto
    • Feed for varer i butikk
  • Feed for varelager i butikk

Kilder
Generell info om local inventory ads
Retningslinjer for annonser